TIPS MENGAMBIL HATI MERTUA.

ANTARA TIPS2 NAK JADI MENANTU KESAYANGAN...


Walaupun benda ni dianggap remeh tetapi boleh mengakibatkan putusnya hubungan keluarga....
Jadi sama2 la kita ambil perkara ini sebagai tunjuk ajar.

1 ANGGUK-ANGGUK

Walaupun ada beberapa perkara yg kita tidak setuju, namun angguk-angguk je lah. Biar mereka selesa dengan pilihan mereka sendiri. Lebih baik mengiyakan saja apa saja tindakan yang mereka buat. Walaupun kadang-kandang panas hati juga dengan mereka, namun sabar je lah. Itu lagi baik.

2 JANGAN MASUK CAMPUR

Jangan masuk campur urusan mereka melainkan ianya bertentangan dengan Islam. Senyum sentiasa dan ramah mesra bila berbicara. Jangan pilih kasih untuk berbaik-baik.

3 JANGAN SAMPAI SUAMI REPORT BALIK PADA MAK DIA

Kadang2 apa yg keluar dri mulut isteri adalah tanpa sedar. Suami cuma dengar dan angguk saja. Entah paham atau pun tak. Sebab itu suami merasakan maklum balas dari isteri tentang keluarganya itu tak ada apa-apa. Namun bila terdengar pada mertua atau ipar, boleh tercetus perang dunia ke-3.

4 JANGAN BERKIRA DENGAN DUIT DAN TENAGA

Jangan la terlalu kedekut. Belanja sikit barang keperluan untuk keluarga mertua. Elakkan daripada kerja isteri diambil oleh suami atau anak2. Contohnya pakaian suami dia basuh sendiri, pinggan mangkuk lepas makan anak2 yang basuh. Itu merupakan tugas isteri.

5 TUNJUK RAJIN MEMASAK

Tunjukkan rajin memasak. Sedap x sedap itu belakang cerita. Rajinkan diri menolong mertua atau ipar didapur.

6 BANYAKKAN BERBUAL

Perbanyakkan bualan mesra antara diri dan mertua atau ipar. Kalau diorang suka tengok drama Korea, layankan saja walaupun x sama level dengan diri.

7 JANGAN TUNJUK MALAS

Jangan asyik menonton televisyen atau bermain smartphone ketika mertua atau ipar tgh buat kerja rumah. Ringankan tulang untuk menolong diorang.

8 BERIKAN HADIAH

Dulu kalau orang jauh datang mesti akan bawa setidak-tidaknya buah. Jadi berikan la hadiah pada mertua atau ipar. Kalau pergi melancong, jangan lupa souvenir.

9 HORMATI PRIVASI

Jangan ambil barang dalam rumah tanpa meminta izin terlebih dahulu. Jangan suka-suka masuk bilik orang dan jangan ubah susun atur perabut dalam rumah mngikut cita rasa kita.

10 JANGAN AMBIL KESEMPATAN

Kalau dikurniakan mertua dan ipar yang baik, jangan ambil kesempatan dengan memijak kepala diorang. Sekali diorang hilang kepercayaan, terus x akan percaya kembali.


Previous
Next Post »